om kunstplass 5 | utstillinger & events | praktisk info  
twitter
| kommendetidligere

 

om utstillingen |Side events | kunstnerne | Ulvins kuratortekst | Danbolts tekst


Tilda Lovell
Skulptur: Fetish Remains (2014)
Vegg: Celestial Bodies (2014)


Vanna BowlesTegning
Tegning: Morning Glory (2014)
110 x 138 x 15 cm
Kreditering: Lars Bohman Gallery


Grete Johanne Neseblod
Videoer: Volcano og True Norwegian Action
Fane: Care


Ester Fleckner
Tresnitt/tegning: Clit-dick register (2013)


Frode & Marcus
Videoinstallasjon: Pandaman (2014)


Sara & Malou
Tekstsamling: TEXTUAL ORIENTATION: YES

Utdrag fra kuratorens tekst om kunstnerne som deltar i
Å PARADIS - Strategies on the Nordic Queer

Ester Fleckner (DK)
Ester Fleckner er en dansk kunstner som nylig har avsluttet sin kunstutdannelse i København. Fleckners verk, hvordan hun kombinerer tresnitt med tekst, og gjennom serier og gjentagelser finner måter å konstruere og dekonstruere språk på, skrur til fokuset på tematisk og historisk innhold i arbeidet med en kropp i endring. I utstillingen viser Ester Fleckner serien Clit-Dick Register. Her trer en poetisk og søkende stemme fram. Med tresnittene, og kombinasjon av tekst, kropp og queer ligger det både tematisk og formalt et innhold som bidrar til å tydeliggjøre utstillingens tematiske spor. Det repeterende og granskende som oppstår mellom tekst og form, den nærheten og enkeltheten i opphenging uten ramme, forteller noe om et forhold til status, og gjør at en kommer tett på verkene.

Grete Johanne Neseblod (NO)
Svartmetall er en musikksjanger og livsstil med utgangspunkt i opprør og raseri, som er blitt en kommersiell suksesshistorie forbundet med Norden, og særlig Norge. Miljøet er kjent for å dyrke kjønnsstereotypier og diskriminerende holdninger til seksuell orientering. Grete Johanne Neseblod pisser i eget pool. Neseblod er feminist, blac-metal-…, kunstner og småbarnsmor- en kobling hun er hun opptatt av å fremheve i kunsten sin. I likhet med å være homofil i en homofob kultur, viser Grete i videoene sine et kjønnsuttrykk utenfor normen, i forhold til eget miljø og til kunstfeltet. Det språket som brukes om et verk, farger verket, og blir en del av fortellingen om det. Teksten som bærer fortellingen er oppdratt og utviklet i et kjønnet klima. Videoene til Grete fremhever hvor låste vi er i dette språket. Grete Johanne Neseblod setter dette på agendaen gjennom å lage videoer som vil oppfattes svært ulikt, avhengig av hva slags forhold en har til kjønn.

Frode & Marcus (NO/SE)
Den svensk-norske filmduoen Frode & Marcus er lite vist i Norge. Duoen lager filmer som dreier tanken mot utopi, og rituelle og absurde tableauer, men også samtidig kritikk av et idealsamfunn, som i videoen Forortskillen der en karakter, med en stor blond parykk driver retningsløs omkring og gjør småherværk i en sosialdemokratisk blokkbebyggelse. De fine bildene, og blikket for det estetisk coole og dekorative gjør Frode og Marcus fristende for mote og musikkbransje, som de også er en del av, de har bl.a. laget musikkvideo til Lykke Li, og samarbeidet med Fever Ray. Musikk og musikkvideosjangeren er viktig for det estetiske uttrykket i kunstfilmene deres, og duoens filmer gir inntrykk av en leken holdning til film og til de tematiske sporene de forfølger, og filmene, som er som små historier, gir inntrykk av å være improvisert fram i løpet av arbeidsprosessen. Humor og ironi preger filmene, og skikkelser oppstår og blir til egne karakterer gjennom outrerte utkledninger og bruk av favorittrekvisitter som for eksempel den blonde parykken, masker og uniformer - fetisher med homoestetisk gjenklang, som også er med på å skjule karakterene og tildekke kjønn. Det ligger et alvor under overflaten.

Vanna Bowles (NO)
I Vanna Bowles store blyanttegning Morning Glory, er det, som i tittelen, en anelse av håp, selv om personen som blir båret like godt kan være levende som død. Tegningen viser en mann som bæres av to menn med tildekkede ansikter. De har nakne overkropper, og er bare delvis synlige. De spente armmusklene og kjønnet, som tydelig avtegnet i de trange buksene, gir en erotisk ladning inn i bildets historie. Fokuset ligger på mannen som bæres, det er umulig å se om han har gitt seg hen, og lagt seg bakover i disse armene, om armene holder ham eller holder ham fast. Ut av mannens bukselinning vokser det fram en blomsterranke med blader. Den vokser og strekker seg ut av bildet, og over i det tredimensjonale rommet.

Tilda Lovell (SE)
Tilda Lovells skulptur Fetish Remains, er en kropp eller skikkelse som er poetisk, vakker og brutal på samme tid. Kroppen, eller restene av den, er laget av leire og beinrester, bundet sammen, og hengt i et rep i taket slik at den blir hengende som i fosterstilling eller en puppelignende tilstand. Skikkelsens gjenkjennelige menneskelignende føtter og hender henger fritt men passivt dinglende fra kroppen, det lutende kraniet er mer dyr enn menneske, og den fremtredende ryggraden fortsetter i en hale. Skulpturen er forankret til gallerirommet gjennom noen mindre todimensjonale verk, og en omgivelse i sort.

Sara & Malou (FI)
Sara & Malou er invitert til å og utvikle en tekstsamling som pulserer opp mot de øvrige verkene. Sara Eriksson og Malou Zilliacus er to finlandsvenske feminister og kjønnsvitere. Sara Eriksson har inntil nylig vært redaktør for tidsskriftet Astra, Malou Zilliacus er en aktiv debattant, skribent og skuespiller. Finlandsvenskene er en svensktalende privilegert minioritet i Finland. Sara & Malous er opptatt av dette utgangspunktet, og setter spørsmålstegn ved hvordan en forholder seg til minioritetsspørsmål med de fordelene man har. Med TEXTUAL ORIENTATION: YES presenterer Sara& Malou en queer femme-inist tekstsamling, et subjektivt utvalg, en blanding av ulike tekster og sjangre, fakta och skönlitteratur. Bøker, utdrag, dikt, sitat, poesi, blogginlegg og artikler. Samlingen inneholder alt fra Lispector, utdrag fra Queering Sápmi, ulike feministiske manifest, Ulrika Dahl, Sara & Malous egne tekster, artikler fra nordiske feministiske tidskrifter, Wendy Brown, The golden notebook, Peggy McIntoshs liste på vithetsprivilegier og Chimamanda Ngozi Adichie. Tekstsamlingen vil være tilgjengelig i utstillingen, og den presenteres også i arrangementet Å PARADIS OG TEKST - SARA & MALOU OG MONA HØVRING 23.juni på -kunstplass 5.

Mona Høvring (NO)
Der blir det også opplesning med den norske poeten og romanforfatteren Mona Høvring. Mona Høvring er en eksperimenterende forfatter, med et direkte, presist og generøst språk. Hun har gitt ut en rekke dikt og romaner, blant annet diktsamlingen Å paradis fra 2008.

Skeivt Arkiv(NO)
Skeivt Arkiv ved Universitetet er et foregangsarbeid i Nordisk sammenheng. Gjennom å koble kunstverk med en tekstsamling og invitere inn Skeivt Arkiv, vil jeg poengtere relasjonene mellom kunst, tekst og historieskriving. I arrangementet Å PARADIS, SKEIVT ARKIV OG KUNST
 presenteres Skeivt Arkiv fra Universitet i Bergen, og vinklinger til arkivet som idé og mulighet i en kunstnerisk kontekst. Hva er egentlig ”skeivt” i forestillingen om et ”skeivt arkiv” og ”skeiv kunst”? Her møtes noen av deltakerne i utstillingen Å PARADIS og Skeivt Arkiv til samtale. Arrangementet vil dessuten være starten for en kampanje for Skeivt Arkiv og i løpet av utstillingsperioden gis publikum mulighet til å delta i skeiv historieskriving ved å donere materiale til arkivet. Materialet oppbevares i utstillingen, og overleveres til arkivet når utstillingen er over.

Følg med på hva som skjer på facebook .

Utstillingen er støttet av: Kulturetaten i Oslo, Kulturrådet, Fritt Ord og LLH.
.. ...

 

 

 

Copyright: -kunstplass 5