om kunstplass 5 | utstillinger & events | praktisk info  
twitter
| kommendetidligere

 

om utstillingen | om Vigdis Fjellheim|bakgrunn for utstillingen


"Prospekt", akryl på pleksiglass, 2013.


Vigdis Fjellheims: PROSPEKTER

Norge er interiørlandet og nordmenn er storkonsumenter av interiørblader/ blogger og i verdenstoppen på å bruke tid og penger på boligkjøp og oppussing. Årlig pusses det opp for 24 000 kr per innbygger. Norske boligpriser har vokst langt raskere enn nordmenns inntekter og gapet fylles opp med høyere lån (5,5 x høyere fra 1991 til 2013). I Norge er det blitt en vane med boligpriser så høye at norske husholdninger i gjennomsnitt har dobbelt så mye gjeld som inntekt.

Easterlin-paradokset fra 1974 sier at selv om de rike menneskene i et samfunn stort sett var lykkeligere enn de fattige, ble ikke befolkningen som helhet noe lykkeligere hvis velstandsnivået økte. Selv om det strides om hvorvidt dette paradokset faktisk har rot i grundig forskning, så kan en vel enes om at lykke har med forventninger å gjøre. Om vi opplever at ”alle andre” har bedre råd enn oss blir vi misfornøyde. 3 av 10 nordmenn savner materielle goder og 1 av 10 frykter at de ikke skal klare seg økonomisk. Dette på tross av at 471 000 kr er gjennomsnittlig årslønn for en heltidsansatt her til lands.

Daniel Kahneman, psykologen som fikk nobelprisen i økonomi i 2002, hevder at de som havner i kategorien ”materialistisk verdisyn” og som er opptatt av å eie og anskaffe seg ting, har mye lettere for å være misfornøyde enn folk som har et mer idealistisk verdisyn. Tendensen i Norge i dag er at vi nå realiserer  oss mer gjennom fritid og forbruk enn gjennom arbeid. ”Kjøpefest” er et begrep fra 80-tallet. I fjor toppet hyppigheten av ordet seg med nesten 800 fra artikler, aviser og nettaviser.
 
Det er med bakgrunn i dette landskapet og av atmosfæren av tomhet og uhygge som jeg synes preger det, at verkene til utstillingen Prospekter er laget.

Bildefragmenter fra dokumentasjonsfoto, filmstills og fotomateriale bestående av prospekter, boligannonser og sider fra interiørblader, danner motivkretsen for prosjektet.

En serie arbeider jeg utførte hvor deler ble vist på Tegnebiennalen 2012, Tegning som ytring, består av kulltegninger med motiver fra ødeleggelsene av byen etter 22. juli 2011. Under dette arbeidet oppdaget jeg at min interesse for eksteriøret og interiøret først vekkes når det er ødelagt, knust eller utsatt for en aggressiv handling.

I Michael Hanekes langfilmdebut Det sjuende kontinent  fra 1989 oppleves det som en nærmest forløsende kraft når filmen skifter fra den hverdagslige monotonien til scener der familien metodisk ødelegger alt interiøret i leiligheten og alle sine eiendeler. I Hanekes trilogi, hvor denne er den første, tematiserer han kontaktløshet og meningsløshet i vår moderne verden ved å vise emosjonell kulde- og vold i hverdagen.

Kunstplass 5  har, med sin beliggenhet midt på Grünerløkka mellom eiendomsmeglere og interiørbutikker, en spesielt god plassering for denne utstillingen.

 

 

 

Copyright: -kunstplass 5